fredag, mars 14, 2008

kan inte bestamma vilken storlek jag ska ha pa texten

sprakpolisen talar - dagens lektion i svenska:
- anvand aldrig "vart", om du inte pratar om en geografisk riktning. det heter inte "det vart si & sa", det heter "det blev si & sa".
- kan du inte skilja pa "de" & "dem", anvand for sjutton "dom". det ar okej nu for tiden. hellre an att skriva fel. det ser riktigt amatormassigt ut.
- man sager inte "ju fler kockar ju samre soppa", man sager: "ju fler kockar desto samre soppa". sluta anvanda tva "ju" i samma mening sadar.

ja ja, tjatmoster ar tyst nu. jag formulerar mig inte alltid grammatiskt korrekt, men nastan alltid ar jag isf medveten om det & valjer av nagon anledning att skriva oratt. t ex stavar jag ju som sagt "ochsa" med H, men inte for att jag inte vet eller kommer ihag hur det stavas utan for att jag valjer att gora det. gor dock inte det i skolan, lararna blir av nagon anledning sa griniga da...

forovrigt: saknar Arash! tank om du var har, vi skulle ha askul.

forovrigt igen: vilken boost for sjalvfortroendet - jag overdriver eller ljuger inte nar jag sager att varje dag ar det cirka 5 olika killar i varierande alder som sager till mig att jag "look pretty" eller att dom "wanna hang out" med mig. Soft.

2 kommentarer:

Hedvig Skirgård sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hedvig Skirgård sa...

Du använde en liten storlek förut och det blev jättejoobigt i min RSS-läsare.
Om du klickar på rubriken till inlägget så får du en http som bara går till det inlägget och inte till hela bloggen, den kan vara bra om du vill tipsa om ett visst inlägg på t.ex. bildis.

Jag är rädd att som en total språktönt kan jag inte hålla mig, alls. Angående det där med "vart" så är det jättegammalt, oftast dialektalt och på intet sätt särskilt fel. Det har nog med "varit" att göra, ska fråga några som jag tror vet.
Det där med de och dem finns det dock en poäng i, använd dom eller de och dem rätt. Det blir ju faktiskt en skillnad i betydelsen.
Hum, min grundpoäng är ganska uttjatad och tråkig men om kommunkationen fungerar så är det rätt. Kolla länkarna i mitt senaste inlägg, Omettord tror jag du kanske skulle gilla.
Hoppas du har det bra i amerikatt.

Cheers,
Hed


P.s. vad tycker du om "vart är den?" och "medans"?